بسم الله الرحمن الرحیم

سرآغاز سخن را با بیان پرمغز مقام معظم رهبری  و فرماندهی کل قوا(مدظله‌العالی) آغاز می‌کنم که فرمودند: “خانواده، کلمه‌ای طیبه است. کلمه‌ی طیبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود آمد، مرتب از خود برکت و نیکی می‌تراود و به پیرامون خودش نفوذ می‌دهد.”
پاسداشت روز «خانه و خانواده و تکریم اعضای وابسته (بازنشستگان)»، اقدامی مبارک و ارج نهادن به نهاد بزرگ و پویای خانواده ارتش است که گستره وسیعی از کارکنان شاغل و وابسته، همسران و فرزندان را شامل می‌شود؛ خانواده بزرگ، انقلابی و مومنی که با انتخاب سبک زندگیِ ایرانی- اسلامی، الگوی جامعه و خانواده‌ تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. این که در کلام فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی)، تعبیر «کلمه طیبه» هم بر خانواده اطلاق شده و هم مانند مدال افتخاری، گردن‌آویز ارتش جمهوری اسلامی ایران است، تبادر شیرین و گوارایی را در خود دارد و این حسن التفات، در ترکیب «خانواده ارتش»، حلاوت دو چندانی می‌یابد. خانواده به لحاظ ماهیتی و کارکردی، حاوی ظرفیت والای تربیتی و تمدن‌ساز است و نخستین و پایدارترین ساختار اجتماعی است که نوع انسان را برای ورود به اجتماع و احراز مسئولیت‌های خطیر و سرنوشت‌ساز آماده می‌سازد و از این منظر، دین بزرگی از خانواده بر گردن جامعه است. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی): « اگر جامعه‌ای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد، انسان در بهترین پرورشگاه‌های خود پرورش پیدا نخواهد کرد… خانواده که نبود، مرکز تولید ایمان و دین باوری دیگر نیست…. خانواده که نبود، نوجوان نیست، کودک نیست، انسان نیست، مرد و زن صالح نیست، اخلاق نیست، انتقال تجربیات مثبت و خوب و با ارزش نسل گذشته به نسل بعد نیست.» در این میان، خانواده‌های محترم ما، با توجه به همراهی پایاپای با همرزمان ساعی و سخت‌کوش ارتش، صبوری در تنگناهای متعدد، ایثارگری در مجال‌های گوناگون و ایفای نقش تربیتی، دینی و فرهنگی در تربیت فرزندان صالح، متعهد به ارزش‌های معنوی و انسانی و مایه سربلندی و اسوه‌های بردباری و ایثارگری همنوعان خود در جامعه هستند و با نقش‌آفرینی اثربخش در عرصه‌های مختلف، زمینه‌ توفیقات ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده‌اند و البته خانواده‌های گرانقدر ارتش، امتداد مسیر موفق امروز ما و همکاران محترم وابسته، منزل و مقصد فردای ما هستند که به زودی ما هم در آنجا توطُّن خواهیم کرد.
بر همه‌ ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران فرض است که در بزرگداشت مقام خانواده بزرگ ارتش و تجلیل از تلاش‌های سازنده‌ اعضای وابسته (بازنشستگان) این نهاد انقلابی که مانند آیینه‌ای پیشِ روی همرزمان شاغل بوده و نشان اقتدار ارتش محسوب می‌شوند، بیش از پیش همت گماریم. بجاست که تاریخ این دیار، پربارتر از گذشته، اوراق زرین کتابِ افتخاراتِ ایران سربلند اسلامی را به رزمندگی، تاب‌آوری و ایثار اسطوره‌هایی بیاراید که قامت ارتش، به شکوه ایستادگی آنان قد برافراشت و امروز ارتش انقلابی، با نام و نشان آن پیشکسوتان و افتخارآفرینانِ سال‌های دفاع مقدس و پس از آن، مورد اعزاز و اکرام ملت بزرگ و شریف ایران است. بزرگانی که همنشین و همسنگر لحظات معراج شهیدان و نمادهای ارزشمند تجربه و دانایی ارتشند. تکریم آن آیینه‌داران اقتدار، زمینه‌ساز تربیت بهتر نسل آینده ارتش و قوای دفاعی خواهد بود و پاسداشت منزلت اجتماعی آن عزیزان، عاملی مهم در افزایش انگیزه نیروی فعال و مولد کشور خواهد بود.
عزت، سربلندی و دوام توفیقات خانواده‌های بزرگ، مومن و مخلص و اعضای وابسته ارتش جمهوری اسلامی ایران را در ظلّ توجهات و عنایات حضرت ولی عصر (عج) و تحت زعامت فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی)، از درگاه خداوند منان خواستارم.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر ستاد سید عبدالرحیم موسوی